УРОК ЛІТЕРАТУРИ. 7-ий клас
УРОК ЛІТЕРАТУРИ. 7-ий клас
ТЕМА: А. Чайковський. «За сестрою». Благородство, відповідальність,
мужність, вірність, життєлюбство запорозьких козаків у творі
МЕТА: на основі сюжету твору дослідити, як на прикладі козаків
розкриваються кращі риси характеру українського народу-патріоту;
розвивати творче та логічне мислення, увагу, спостережливість,
уміння грамотно висловлювати свої думки, враження, робити
висновки; раціонально використовувати навчальний час;
збагачувати активний словник учнів; формувати їх кругозір;
виховувати у школярів на прикладі лицарських чеснот героїв твору
почуття патріотизму, відданості, віри в перемогу добра, краси,
справедливості, шанобливе ставлення до історичного минулого
рідного краю.
ТИП УРОКУ: комбінований
МЕТОДИ НАВЧАННЯ: проблемне дослідження, коментоване читання,
бесіда з елементами лекції, упереджене завдання,
робота в парах, гра «Найуважніший»; інтерактивні
прийоми «Мозковий штурм», «Мікрофон», вправа
«Гронування»
ОБЛАДНАННЯ: текст повісті; мультимедійне обладнання, відеоматеріали:
портрет А. Чайковського, ілюстративні матеріали, фрагменти фільмів про
козаків; дидактичний матеріал (картки)
ТЕОРІЯ ЛІТЕРАТУРИ: художній твір як явище мистецтва, мистецтво, види
мистецтва (повторення)
Щастя в повітрі не в’ється,
воно в боротьбі дістається.
Народне прислів’я
ХІД УРОКУ:
І.Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Гра «Найуважніший»
Завдання: визначити, кого з героїв твору стосується наступна фраза:
1. « Його огорнув страх. У його уяві татарва була такою силою, що її ніхто
не переможе. Дідусь розказував йому, як козаки били татар; та ось він
бачив, як татарви нічого не стримало, і дідусь, і багато інших дужих
козаків полягли» (Павлусь)
2. «… Був відважний козак і не жалів себе. Тепер йому стало ніяково, коли
подумав, що його можуть убити, а тоді Павлусь стане круглим сиротою,
на опіці чужих людей» (Петро)
3. «…Митець був арканом орудувати. У цьому була його найбільша заслуга»
( Семен Непорадний )
4. «Такий лад завів у селі старий досвідчений козак, котрий прийшов сюди з
першими поселенцями» ( Старий Охрім )
4. «Лежачи так, він сіпав з усієї сили мотуз, та тим ще більше затягав вузол.»
(Степан, батько Павлуся)
5. «Як хлопець із цього вийде цілий, то знайте, що з нього кошовий буде»
(Павлусь)
Перевірка результатів гри – робота в парах
Роздача карток для подальшого обговорення
Повторення питань з теорії літератури:
художній твір як явище мистецтва, мистецтво, види мистецтва
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
Робота з епіграфом
Щастя в повітрі не в’ється,
воно в боротьбі дістається.
Народне прислів’я
ІV. Основний зміст уроку.
«Мозковий штурм» – кого називали козаками, що означає це слово ?
Слово вчителя. Славну та велику історію має українська земля. Віками
боронилася вона від ворогів, боролася за своє соціальне й національне
визволення. У боротьбі проти іноземних загарбників особливо відзначилися
запорозькі козаки, які не тільки обороняли міста й села України від
жорстокого ворога, а й нерідко ходили визволяти своїх побратимів з неволі.
2.Обговорення питань
- Хто є представниками українського козацтва в творі?
- Чим славився рід Судаків?
- Якими у творі зображено козаків?
- Дати назву двом відеофрагментам
- Дібрати рядки з твору, які відповідають відео
- Як ви вважаєте, чи такою Павлусь уявляв битву козаків з татарами як на відео?
- Чим був вражений Павлусь після бою? (зачитати уривки з твору)
4. Робота над змістом
Дослідіть, як у творі зображено дії козаків і татар .
- Чому козаки намагаються досягти своєї мети, хоча це і досить складно? ( коментоване читання)
- Як козаки ставляться один до одного? Про що це свідчить?
- Яку тактику обрав Тріска під час бою?
- Як під час битви відображена завзятість, взаємопідтримка козаків?
- Про що свідчить ставлення татар до полонених? Яким чином загарбники їх утримували?
- Чому Непорадний відпустив полоненого татарина? Як на це зреагував сам татарин?
- Дослідіть, у чому виявилася мужність, винахідливість, кмітливість козаків під час бою з татарами? Відповідаючи, посилайтесь на факти з твору.
- Дайте власну оцінку поведінці козаків під час бою з татарами. Через що вони подолали ворожу силу? Відповідаючи, посилайтесь на факти з твору та власні спостереження.
- Як козаки Недолі зустрілися із спасівчанами-бранцями? Виразно прочитайте.
- Якому герою повісті ви симпатизуєте, а до кого ставитеся зневажливо?
Власний вибір обґрунтуйте
Робота з картками (обговорення)
Картка №1
Чим пояснити, що Степан Судак дбав не тільки про власне визволення, а й
про інших спасівчан? Які риси характеру виявилися при цьому в героя?
Картка №2
Як ставилися до своїх померлих товаришів козаки, а як татари? Про що це
свідчить?
Картка №3
Яке враження справив на вас Остап Тріска в останньому своєму бою? Як
називають таких людей?
Картка №4
Доведіть, що козак Семен Непорадний – добра, щира, милосердна людина.
Власні міркування підтвердіть фактами з твору.
Створення інформаційного «Грона»
Вірно служити народу
Обороняти його від будь-якого ворога
Допомагати один одному
КОЗАК Бути чесним, благородним, відповідальним, мужнім
Стійко витримувати військові труднощі
Дотримуватися клятви
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Висловіть власну думку:
- Чи варті козаки поваги, слави у народу
- Ви уявляєте сучасного козака? Який він?
- Бути справжнім козаком….
- Якби я був героєм твору, я був би…
- Твір А. Чайковського «За сестрою» вчить нас….
V. Підсумок уроку
VІ. Домашнє завдання. Підготувати коротке висловлювання, яке
починається словами: «У повісті мене найбільше вразило…», дібрати цитати
до характеристики образу Павлуся.
Коментарі
Дописати коментар